Friday, August 28, 2009

Mama belajar benda baru minggu ni..

Tukang tulis... Syida@Mrs K at 10:35 AM
Sebelum start story morry, layan gambar dulu yer...
little tisya tersepit celah abang-abang...
Batrisyia tersangkut bawah meja study abang tak boleh nak kluar...0_O

Mama!! tolong...



Posing sambil tersepit bawah sofa pulak...


Muka innocent mintak kesian..*_*




This week quite hectic.Macam-macam benda nak buat.Dengan 2 bradiknyer,dengan little girlnyer (huih!..ni la yg paling mencabar skali!), dengan house chores & my little projects...(project?..ni yg suspen...heheh nanti i tell you)

Saya personally homeschooled my 4 years old twin boys. This is my main objectives when I decided to resign dulu. To concentrate to my childrens' education & well being. Mr K pun berfikiran yg sama dan ini jugalah yg sering kami bincangkan masa dua-dua sibuk keje dulu. Alhamdulillah ada rezki sikit dapatlah saya quit my job and concentrate to our kids. Everyday they demand to learn something new and I have to prepare in advance to ensure smoothness of our class. Rasa macam cikgu pun ada. Prepare cards, games, workbook & chart. Teringat pada mak saya...dulu dia beria-ria nak saya jadi cikgu tapi saya cepat2 masuk college to pursue degree in business skrg jadi cekgu kat ghumah pulak...hehehe..Pasal homeschooled in detail saya citer later k. Banyak nak update ni...

My little girl dah makin lincah...ke sana ke sini, bawah meja, bawah kerusi, tarik langsir, tarik wire, korek sana, korek sini, kutip itu, kutip ini....FUHHHHH penat mengejar dia jer. Batrisyia dah makin ligat menjulur dan hari ni makin banyak pulak dia naikkan punggung, maknanya dah nak merangkak!!...rasanya before raya nih sure dah merangkak....Abih la barang2 perhiasan Mama kena simpan dalam kotak ajelah. Seronok tengok development anak depan mata. Rasa puas sangat tapi penat nye jangan cakap la. Nasib baik ader abang2 dia..bole gak tlg tengok2kan masa saya nak masak ker, jemur baju ker, gosok baju ker...Thank you big brothers! Mama sayang you two! Muah!!

Dulu, masa twin membesar saya masih bekerja. Keluar rumah pukul 7pagi, sampai rumah pukul 8 malam. Lepas tu sibuk masak pula sebab saya tak bagi pembantu rumah saya masak. Kesian juga kat dia dah la siang jaga twin sorang2, malam kena masak pula. Lagipun masak tanggungjawab saya sebab dia dah bantu hal rumah, jaga anak2 dan pakaian kami sekeluarga. So penat macam mana pun saya tak bagi dia masak. Kadang2 memang ler beli jer tapi mana tahan hari-hari lauk beli. Boring dgn rasa yang sama dan banyak makan ajinomoto aje rasanya. Jadi kira2 berapa jam dalam 5 hari bekerja tu saya spend untuk anak-anak? By the time saya dah relax, dorang pulak dah mengantuk. So weekend ajela saya dapat bersama mereka sepenuhnya. Bila weekend saya dan suami akan buat most of the thing yang bibik tolong buat untuk anak-anak kami. So dalam sebulan berapa jam kami betul2 jadi Mama & Abah?...

Sekarang ni saya rasa macam first time mom pun ader. Saya belajar benda baru lagi...bukan senang nak jaga anak2 yang nak membesar. Terbayang mothers yang punya anak lebih ramai dari saya. Memang hebat... Teringat juga pada bibik saya dulu, betapa sabar dan penatnya dia menjaga anak2 saya satu ketika dulu.(Waaaa bibik! We miss you!....) Dan lagi satu saya belajar untuk lebih bijak menyusun masa, bersabar & mesti cekap. Setiap kali rasa geram dan marah datang, saya cuba kawal dan tarik nafas dalam2. Takut tingkahlaku saya akan merosakkan pemikiran anak2 pula. There! belajar benda baru di dunia baru! Bila anak2 dah tidur, saya mesti tengok muka sorang-sorang dan saya rasa bertuah dan bersyukur sangat dengan apa yang saya ada. Ini membuatkan saya lebih insaf dan berazam untuk menjadi isteri & mama yang lebih baik pada esok hari.....

0 nak komen..:

 

Mama vs Dunia Baru Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting