Wednesday, October 26, 2011

Pancakes and family

Tukang tulis... Syida@Mrs K at 10:44 PM
Hari ini encik suami cuti diwali. Cozy je rasa pagi ni sebab baru lepas hujan. So bermalas-malas la kami pagi ni. Plan nak pergi jogging pun kensel. After habis katam buku "Mama, saya lapar by Wardina Safiyyah" so bersemangat la saya membuat sarapan pagi yang dicadangkan (semoga semangat ni berterusan lah hendaknya.....amin)

I made pancakes today.
credit to google

Resipi yang Wardina bagi lebih sedap dan tak bau telur. My hubby & children pun kata this time pancakes were very nice. Kami makan dengan pancake syrup dan letak fruit cocktail (buang syrup dia yang manis tu of course!). Sorang 2 keping dah full. Ok la janji anak-anak dan suami suka dan kenyang :D

Thanks to mak sebab pinjamkan buku ni pada saya(klik). Banyak info yang perlu mommies tahu. Kadang-kadang kita ingat kita tahu tapi sebenarnya kita tidak sedar ada lagi yang perlu dipelajari. As for me,I learnt a lot tentang khasiat pemakanan dan additional knowledge for me in preparing good, balance meals daily for my family. Bahagian paling saya baca banyak kali ialah "Anakku sakit dan Makanan seimbang" Sejak Mr Hubby sihat saya mula lebih berhati-hati dalam kebersihan dan pemakanan. Semasa dia admitted dulu one of the doctors advised me to served my family more fruits and vegetables daily. Ini bagi membantu badan membina antibodi lebih kuat dan baik secara semulajadi. Tambahan badan Mr Hubby dah masuk antibiotik yang kuat dan banyak untuk melawan kuman di dalam badan.Bukan tak pernah tahu tapi bila dah berapa dalam situasi itu apa yang disampaikan dan diajar lebih terkesan di hati. Bukan kami tak makan sayur ke buah tapi mungkin tak cukup 3 hingga 5 hidangan sayur atau buah sehari. Maka vitamin semulajadi sangat kurang. Dipetik dari tulisan Wardina, untuk memastikan anak( dan suami) kita mendapat 3 hingga 5 hidangan sayur atau buah sehari boleh gunakan contoh ini:
  • segelas jus buah utk sarapan
  • 1/2 cawan buah untuk snek sebelum lunch
  • sayuran untuk lunch dan sepotong buah
  • jus buah sebelum dinner dan tea time
  • 1/2 cawan sayur utk dinner
  • jus buah atau buah sebagai pencuci mulut
weeehooo...susah juga nak plan sebab currently kami praktikkan susu 3 kali sehari utk anak2, myself and hubby minum susu 1 atau 2 kali sehari. Nescafe secawan sekurang-kurangnya setiap hari untuk saya adalah wajib. Selalunya buah kami makan 2 kali sehari. Lepas lunch and dinner. Air buah saya buat bila banyak buah lebih atau masa keluar jenjalan( kami suka minum jus buah kat MBG tu).Sayur of course la kan. Nak suruh 2 beradik ni minum jus lagi, susu lagi pagi2 tu before pergi sekolah of course le lambat gila la ke sekolah sebab dorang ni makan punya la lama. Macam lepak2 kat cafe tu. Suke suki je borak2. Mama dia kelentung kelentang kat dapur dorang relak jer.

But I tell myself I don't have to be perfect and follow it immediately. Slowly try to adapt and change. Yang penting mesti cuba.

Korang tahu tak "Bad sugars" yang ada dalam air kotak contohnya menyebabkan paras gula dalam darah meningkat dan turun mendadak tiba-tiba. Ini mengakibatkan mood anak cepat berubah atau dipanggil "mood swing". So kalau anak tiba-tiba aktif sakan lepas tu bila ditegur cepat menangis atau mengamuk ke mungkin ada kaitan dengan pengambilan bad sugars. So I think kita kena hati-hati bagi air kotak pada anak-anak terutamanya masa kita pergi holidays ke atau berjalan sebab nanti mama abah yang stress anak-anak buat hal. Tak pasal budak2 tu kita marah. Sedangkan kita yang bagi..hihihi...

Dalam ruangan "Makanan Seimbang" ada contoh satu-satu makanan yang perlu kita makan mengikut vitamin dan mineral. Malah Wardina sertakan carta mengikut mikronutrien dan akibat jika kita kurang mengambilnya. Tanda-tanda kekurangan nutrien tersebut dan sumber makanan yang diperlukan juga diberi tunjuk ajar. Contohnya jika anak (atau suami) kurang berselera, sakit susah sembuh (contohnya demam) mungkin mereka kekurangan zink dalam nutrien harian. Mommies tahu tak kekurangan pengambilan zink boleh menyebabkan pertumbuhan terencat,gangguan otak,dan daya tahan penyakit juga kurang. Mereka perlu makan daging, kekacang seperti sayur kacang,pis,dal dan kacang tanah.

Mengenai penyakit pula lebih banyak disentuh berkenaan penyakit yang sering kanak-kanak alami contohnya demam, selesema dan cirit birit. Just want to share, kanak-kanak yang sakit perut, muntah-muntah dan cirit birit TIDAK BOLEH minum susu. Gantikan dengan susu soya atau Ribena. Makan pisang, bubur,jeli atau roti bakar. Paling penting minum banyak air.

Cirit-birit dan muntah boleh berjangkit! Dan ubat batuk tidak mengubati batuk secara tepat tetapi mengurangkan kekerapan batuk.

This is my review untuk buku "Mama, saya lapar.." saya tak dapat apa pun dari Wardina ye. Tapi saya rasa ilmu yang kita ada jika dikongsi lebih berkat dan Insyaallah berkekalan. Banyak juga yang saya belajar dari buku ini mengenai aspek pemakanan.

Being a mom you are responsible in every ways. Meals, health,well being, education,future and the list goes on and on. You cant be perfect but you can always try to be one. That's what Mama learnt today.

Thank you Mak..Thank You Wardina....Alhamdulillah, Subhanallah.

1 nak komen..:

emma dangdut said...

bila nak nak praktikal emma ni..aduh!!tangan ni dah kematu dah ni :P

 

Mama vs Dunia Baru Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting