Monday, November 28, 2011

Book of the month

Tukang tulis... Syida@Mrs K at 8:25 AM


Dah dekat akhir bulan. Lupa nak hapdet. Ni buku saya baca bulan ni. Dah nak habis dah pun.

Buku pertama tu "How to develop self confidence & influence people by public speaking" by Dale Carnegie.

Kenapa seorang surirumah sepenuh masa macam saya baca buku ni? Mesti ingat saya berangan nak buat public speaking depan anak2 tak pun budget presentation depan En Suami Terchenta sempena bulan Bonus kan?...owhhh tidakkkkk. Jangan la buruk sangka kat saya. Bersangka baik itu perlu yer. Macam CikPuan Aliah tulis dalam blog dia. (Promo percuma utk Cik Aliah :P tapi saya tak ingat bila cuma ingat jadi masa bulan pose.entri yang sangat menyengat bg saya)

Ilmu tu macam2 kan. Suka2 nak baca untuk tambah pengetahuan. Sok2 kalau anak2 kena buat presentation boleh la bantu sebab Mama dah ada ilmu kan. Muhahaha...anak baru nak masuk Darjah 1 dah feling lebey...

"is there the faintest shadow of a reason why you should not be able to think as well in a perpendicular position before an audience as you can when sitting down? Surely, you know there is not. In fact you ought to think better when facing a group. Their presence ought to stir and lift you. A great many speaker will tell you that the presence of an audience is a stimulus, an inspiration, that drives their brains to function more clearly more keenly"-Dale Carnegie

Here is a book for men and women who want to get ahead. As the author demonstrates on every page,the techniques that can put you over with an audience can help you in every phase of your life.

So bacalah. Menuntut ilmu itu satu kewajipan.....Dapat pahala senang jer...hihihi

Okey buku ke 2. Memang best!. Banyak panduan kita boleh dapat sebab didik anak ni bukan mudah. Beranak sakit tapi sekali teran jer tak pun macam saya potong perut jer. Tapi mendidik dan mengasuh sangat sukar. Saya yang senang hilang kawalan diri ini perlu disogok dengan bahan bacaan macam ni. Pastu saya catat mana yang perlu. So setiap kali saya lose control dgn anak2 saya akan baca catatan saya siap mukasurat berapa utk rujuk. Takut menyesal kemudian hari kalau cara didikan saya tak betul. Pastu bila anak2 dah tido saya akan buat review kat En Suami macam pembaca berita tapi atas katil lah kan supaya dia pun tahu jugak. Dia tukang beli je sebab balik lambat bila la nak baca kan. So bini dia tukang baca dan tukang review isi penting kat dia. Haaa...sekarang nampak tak kenapa buku pertama tu perlu di baca?...heheheh

Sambil En Suami godek2 PSP dia sebelum tido (acara wajib sebelum tidur buat hilang stress katanya...)saya akan bersyarah akan buku yang saya baca. huhuhuhu....bukan membebel okeh.

So kawan2 "Teknik Memotivasikan Anak Cara Positif" oleh Tengku Asmadi sangat bagus utk rujukan. Salah satu perkara yang menarik minat saya utk membaca buku ini in the first place ialah "Tahukah anda, anak-anak lebih bertindak balas kepada emosi kita bukannya kata-kata kita?"....makanya sila baca kenapa yer...haaaa jangan malas. facebook-facebuk jugak....baca itu perlu....murah jer buku nih RM15!!. sila ke web ini kalau suka ok. www.pts.com.my sekian terima kasih. sekarang nak pergi jemur baju and buat breakfast. Lepas ni nak gi tengok wayang...weeeeee....

0 nak komen..:

 

Mama vs Dunia Baru Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting